IT vejledninger på AbsalonZoom vejledningerZoom for undervisere GenereltDeltag i et Zoom-møde via din standard Internetbrowser

Deltag i et Zoom-møde via din standard Internetbrowser

Hvis ikke du kan deltage i et Zoom-møde med Absalon via en installeret Zoom-klient, så kan du undtagelsesvis deltage via din standard Internetbrowser.

Det er dog en betingelse, at du har oprettet en gratis Zoom-konto, hvilket tager ca. 5 minutter.

Bemærk, at du på en iPad ikke kan deltage i et Zoom-møde via en browser. Det kræver, at du installerer Zoom fra app-store.

Absalon har valgt den version af Zoom, der er leveret af DeiC via NorduNet. Denne version af Zoom afvikles på skandinaviske servere og tilbyder derfor Absalons medarbejdere og studerende en sikker digital platform til fjernundervisning, møder og online mundtlige prøver.

Læs mere om 'Zoom og IT-sikkerhed'

Du kan altid teste dit Zoom setup på, så du er sikker på at lyd og video virker.

Test Zoomlyd og -billede her: zoomtest.pha.dk.

1. Opret en gratis Zoom-konto

Sådan opretter du en gratis Zoom-konto:

  1. Start med at gå på siden https://zoom.us/signup
  2. Indtast din fødselsdato (af hensyn til aldersverifikation - disse data gemmes IKKE til senere brug).
  3. Tryk 'Continue'
  1. Indtast din emailadresse (denne bruges til login samt til bekræftelse af din Zoom konto).
  2. Tryk 'Sign In'
Sign Up Free - Zoom – Google Chrome
  1. Zoom spørger dig herefter om du ønsker at modtage reklameemails.
    Tryk enten 'Confirm' for at gå videre eller 'Set Preferences' for at slå fra, at Zoom skal sende dig reklamer.
Video Conferencing, Web Conferencing, Webinars, Screen Sharing - Zoom – Google Chrome
  1. Slå reklamemails helt fra: sæt flueben i 'Unsubscribe me entirely'
  2. Tryk 'Submit'
  1. Åben Zoom mailen og tryk på 'Activate Account'
  2. Sæt flueben i 'No' - at du ikke signer op på vegne af en skole
  3. Tryk 'Continue'
Activate your account - Zoom – Google Chrome
  1. Indtast dit fornavn
  2. Indtast dit efternavn
  3. Indtast en adgangskode, der følger Zooms retningslinjer for adgangskoder
    Bemærk: af sikkerhedshensyn anbefaler vi, at du laver en adgangskode, som du ikke bruger i andre systemer.
  4. Genindtast adgangskoden
  5. Tryk 'Continue'
  1. Tryk 'Skip this step'
  1. Du har nu oprettet din Zoom-konto. Klik "Go to My Account", og du er klar til at deltage.
Activate your account - Zoom – Google Chrome
2. Deltag i et Zoom-møde via browser
  1. Første skridt i at deltage i en Zoom aktivitet via din standard Internetbrowser er, at du skal være logget ind i Zoom (https://zoom.us/signin).
  1. Herefter skal du klikke på Zoom-linket, som du har modtaget.
    Det åbner et browservindue, der beder dig åbne eller download Zoom til installation. Hvis ikke du må installere, men skal deltage via browseren, så klik på "join from your browser".
  2. Hvis det er første gang du bruger Zoom i din browser, vil du formodenligt blive bedt om at godkende Zooms betingelser.
    Vær opmærksom på, at alle Zoom-møder, der afholdes af Professionshøjskolen Absalon, afvikles på Internetservere placeret i Danmark.
    Læs mere om Zoom og Absalons informationssikkerhed
Launch Meeting - Zoom – Google Chrome
Zoom meeting on web - Zoom – Google Chrome

Hvis mødelederen endnu ikke er klar og har aktiveret et "virtuelt venteværelse", vil du blive mødt af nedenstående billede indtil mødelederen åbner for mødet.

828 368 568 Test af Zoom – Google Chrome
  1. Bekræft, at du gerne vil anvende lyd fra computeren.
Svend Tveden-Nyborg (svtn)'s Personal Meeting Room – Google Chrome

Beskrivelse af Zoom-menuen

Svend Tveden-Nyborg (svtn)'s Personal Meeting Room – Google Chrome
  1. Lyd: aktiver / deaktiver lyden
    Lydindstillinger via menupil: vigtigste punkt er ‘Test Speaker and Microphone…’
  2. Video: aktiver / deaktiver video
    Videoindstillinger via menupil: vigtigste punkt er ‘Video Settings…’, hvor en række indstillinger for video kan indstilles. Bemærk: virtuel baggrund kun fungerer med greenscreen baggrund.
  3. Sikkerhed: lås mødet, aktiver venteværelse, tillad deltagerne at dele skærm, sende chat og omdøbe brugernavn
  4. Se deltagere
    I deltageroversigten kan man se øvrige deltagere.
    Mødelederen kan desuden slå lyd til og fra samtlige deltagere.
  5. Del skærm
    I nyt vindue kan man frit vælge mellem hele skærmen, whiteboard (tavlefunktion), åbne programmer og browsere (et vindue pr. åben tab).
    Nederst i vinduet kan man sætte flueben i ‘Share computer sound’ for at dele lyd fra computeren, samt flueben i ‘Optimize Screen Sharing for Video Clip’).
    Tryk ‘Share’ for at aktivere deling af den valgte løsning.
    Delingsindstillinger via menupil: valg mellem en eller flere simultane skærmdelinger. Anbefaling: en skærmdeling ad gangen.
  6. Chat: Send chat til enten alle deltagere eller enkeltvis.
    Bemærk: en chat kan bestå af tekst eller vedhæftede filer.
    Chatindstillinger via tre prikker: hvem skal kunne sende chats
  7. Breakout (kun synlig for mødeholder): mulighed for at sende deltagerne ud i virtuelle arbejdsgrupper.
  8. More: her kan man deaktivere visning af video (et tip, hvis man har en lav internethastighed, og ønsker at prioritere lyd fremfor video).
  9. Afslut mødet: tryk på ‘End meeting’, for at forlade mødet.
    I nyt vindue kan man forlade mødet (mødet fortsætter for øvrige deltagere).