Microsoft Planner & OneNote
Se optagelsen af webinaret om Microsoft Planner & OneNote, og lær hvordan du kan bruge Microsoft Planner til opgavestyring, projekter og samarbejde, og hvordan du kan bruge OneNote som notesbog, til referater og organisering af viden.
Microsoft Planner og OneNote er kraftfulde værktøjer, der kan optimere måden, du organiserer opgaver og tager noter på. Nedenfor er kun nogle eksempler på anvendelsen:
Microsoft Planner:
Projektstyring: Opret milepæle og projektdesign med tilknyttede opgaver.
Opgavestyring: Opret og tildel opgaver. Organiserer og grupperer dem, samt få et visuelt overblik over opgavernes fremdrift.
Tidsplanlægning: Planlæg opgaver med forskellige deadlines og prioriteringer.
Samarbejde: Del filer, kommentarer og arbejd sammen med kolleger i realtid.
Microsoft OneNote:
Dagsorden og mødereferater: Nem adgang til noter, referater og to do lister. Alt samlet et sted.
Notetagning: Gem dine tanker, idéer og mødereferater i digitale notesbøger.
Organisering: Opret sektioner og sider for at strukturere dine noter.
Søgning: Find hurtigt det, du leder efter, med den kraftfulde søgefunktion.
Spørgsmål fra webinaret med svar
Planner:
Drag-n-drop filer fra mail til Planner?
- Nej desværre ikke. Her er det nødvendigt at downloade filen først, og så tilføje den til en Planner
Får man så en reminder notifikation i sin mail hvis en deadline er ved at være nået?
- Som standard, så får man en mail, hvis en af de opgaver man er tildelt overskrider sin deadline.
Kommer der flere datoer til de kommende webinarer?
- Ja, vi vil løbende tilføje flere datoer for webinarer, samt flere forskellige webinarer. Vi vil løbende holde siden opdateret på A-net, og samt lave nyheder på A-net.
Er der så en person som skal tildele andre alle opgaverne?
- Nej, det er også muligt for folk selv at tildele sig opgaver. F.eks. hvis man har en Planner med masse opgaver til studentermedhjælpere, og de er med i teamet, så kan de selv gå ind og tage opgaver og tildele dem til sig selv.
Taler Planner sammen med Outlook?
- Nej ikke fuldt ud endnu. Vi har et sideløbende projekt med at flytte i skyen, som vi håber på at komme i mål med i efteråret, hvorefter der vil komme flere muligheder mellem Outlook og Planner.
Har Microsoft Planner en mulighed for at visualisere et årshjul eller månedsvisning af opgaver?
- Der er ikke en årshjuls-visning i Planner, men en tidslinje visning til at visualiere opgaverne frem i tiden.
OneNote:
Kan man flytte en side hvis den ligger i en forkert sektion?
- Ja, bare højreklik på siden ude i navigationsruden og vælg flyt, og så den ønskede placering.
Hvornår er en OneNote personlig, og hvornår er den en del af et Team?
- Det afhænger af hvor du opretter den. Hvis du opretter den i et Team, så er den automatisk delt med alle der er medlem af teamet, ligesom at det er det pågældende team som ejer den OneNote-bog. Hvis du opretter den på dit OneDrive eller inde i OneNote, så er det kun dig selv som har adgang til den, indtil du selv deler den med andre.
Er det muligt at dele enkelte sektioner og/eller sider i OneNote med andre, uden at dele hele OneNote-bogen?
- Nej desværre ikke. Man skal dele hele OneNote-bogen, så de kan se det hele, men man kan lave links til de enkelte sider og sektioner, så folk kommer direkte derind hvor du ønsker dem. Men du kan desværre ikke forhindre dem i at kigge i andre steder i den OneNote som du har delt med dem.
Hvad er Loop-komponenter?
- Det er noget nyt i Microsoft til at indsætte komponenter som f.eks. en opgaveliste, tabel, kanban-tavle mm. Det er stadig ved at blive udviklet, og indtil videre har vi kun at man kan indsætte komponenter rundt omkring. Der kommer mere til det her i efteråret, hvor vi også forventer at lave et specifikt webinar herom.