Zoom - Opret fjernundervisning/møde med Zoom
Bemærk: alle medarbejdere og studerende har adgang til Zoom med deres Absalon-loginoplysninger via http://zoom.pha.dk.
Vi anbefaler, at Absalons brugere benytter sig af Zooms software til hhv. laptop, tablet og Smartphone. Alternativt kan man også koble sig på via en webbrowser til http://zoom.pha.dk.
Test Zoom lyd og kamera: zoomtest.pha.dk.
![Zoom](https://media.screensteps.com/image_assets/assets/003/205/261/original/bc7978e5-03f8-4593-937f-25676d9d0c36.png)
- Hurtigt “her og nu” møde
Under HOME: Tryk på ‘New Meeting’ - Planlagt møde
Under HOME: Tryk på ‘Start’ ud for det konkrete møde - Tryk på ‘Join with Computer Audio
Tip: udfør test af lyd inden mødet starter (tryk ‘Test Speaker and Microphone’ og følg vejledningen)
![Zoom Participant ID: 485809](https://media.screensteps.com/image_assets/assets/003/317/939/original/daf4be13-2fd4-4747-9af2-c1092b58a6cc.png)
![Launch Meeting - Zoom – Google Chrome](https://media.screensteps.com/image_assets/assets/003/257/661/original/a952c1a0-cf6d-42ee-852f-21b2a89f8b45.png)
- Klik på ‘Personal Meeting Room’
- Kopier/indsæt URL ind i email, og send den til dine her-og-nu deltagere.
- Tryk 'Start Meeting'
- Vælg enten at aktivere mødet via downloadet software eller via browser (tryk ‘start from your browser’).
- Vælges møde via downloadet software:
Tryk på ‘Join with Computer Audio
Tip: udfør test af lyd inden mødet starter (tryk ‘Test Speaker and Microphone’ og følg vejledningen) - Vælges møde via browser
Tryk på ‘Join Audio by Computer’
![Zoom Participant ID: 485809](https://media.screensteps.com/image_assets/assets/003/317/943/original/282a6ecf-de58-453b-88d2-abebb319dbb1.png)
![512 607 992 Testeksempel – Google Chrome](https://media.screensteps.com/image_assets/assets/003/205/253/original/39e16f1a-7a48-4935-9281-125e71ccac50.png)
I itslearning kan man oprette en 'Zoom oversigt'. Oversigten deles på tværs af alle planerne i det enkelte rum. Linket til Zoom-oversigten kan angives med individuelle overskifter, men indholdet bliver delt på tværs af alle planer i rummet UDEN direkte reference til dato og tidspunkt for den enkelte plan.
- Vælg den plan, hvor du ønsker at oprette en Zoom-oversigt
- Tilføj en ressource (vis alle)
- Vælg Zoom-møde
- Du har nu oprettet en Zoom-oversigt over fjernundervisning i den aktuelle plan
Tip: Navngiv den evt. 'Fjernundervisning', som en fælles referenceramme for alle plannerne. - I Zoom-oversigten har du en række muligheder:
- Omdøb navnet på oversigten til et sigende navn, som du selv vælger, f.eks. 'Fjernundervisning'
- Oversigt over planlagte møder
- Oversigt over afholdte møder
- Dit personlige møderum
- Opret et nyt planlagt møde ('Schedule a New Meeting')
- Liste over møderne (klik på titlen for at redigere mødet)
- Klik 'Start' for at starte det enkelte møde.
- Klik 'Delete' for at slette det enkelte møde.
Bemærk: Cloud Recordings er pt. slået fra, og er ikke en mulighed. Læs mere under Avancerede indstillinger, mht. hvordan du kan optagelse din fjernundervisning.
Zoom og itslearning-app'en
Vær opmærksom på, at studerende IKKE kan klikke på et Zoom-link i itslearnings mobilapp (IOS og Google Play). Dette giver pt. en fejl. Vi anbefaler derfor, at den studerende bruger sin laptop, når vedkommende ønsker at deltage i en online fjernundervisning via Zoom-linket i itslearning.
Planlæg et møde
De oftest benyttede indstillinger i oprettelsen af et planlagt møde:
- Tryk på 'Schedule a New Meeting' i oversigten.
- Indtast emne for undervisningen.
- Indtast evt. en kort beskrivelse om undervisningen.
- Vælg dato og klokkeslet for, hvornår undervisningen skal holdes
Bemærk: Tiden angives her i AM/PM. Dette er et format, som DIGITAL arbejder på at få rettet til 24 timer. - Angiv, hvor lang tid undervisningen forventes at vare.
Bemærk: Der er her tale om et estimat, der ingen indflydelse har på afholdelsen, men som mere skal hjælpe med at angive, hvor lang tid du forventer at undervisningen skal vare. - Afslut oprettelsen ved at trykke på 'Save'
![Nyt Zoom møde – Google Chrome](https://media.screensteps.com/image_assets/assets/003/260/994/original/53ff595f-1cdd-4666-baee-976123971897.png)
Derefter får du et resumé af den planlagte undervisning. Dette vindue kan herefter lukkes ned.
Planlagt mødeaktivitet
![Zoom](https://media.screensteps.com/image_assets/assets/003/205/217/original/9f1e47c1-1b4d-478d-bb0a-68f4aa4bc03e.png)
- Under HOME: Tryk på ‘Schedule’
- Topic: Indtast navn
- Start: Indtast dato og tidspunkt
- Duration: Angiv hvor lang tid aktiviteten formodes at vare
- Meeting ID: Vælg Generate Automatically
- Password: Vælg enten foreslået password eller sæt et nyt
(brug af password er pr. 27. september 2020 et sikkerhedskrav) - Video: Ønskes video aktiveret fra starten for hhv. host og deltagere?
- Audio: Vælg Telephone and Computer Audio
- Afslut planlægningen ved at trykke på ‘Schedule’
![Zoom](https://media.screensteps.com/image_assets/assets/003/205/203/original/e22bd3b1-7854-4a73-b3bd-d275999c4ab3.png)
![Zoom](https://media.screensteps.com/image_assets/assets/003/208/253/original/4b4a3794-fb2f-4803-b434-004c09fe0fa3.png)
10. Klik på 'tre prikker'
11. Kopier URL til begivenheden
I itslearning kan linket indsættes som et Notat til en plan (se nedenfor).
12. Indtast overskrift
13. Indsæt kopieret URL (brug evt. linkværktøjet til at gøre URLen klikbar)
14. Tryk Gem
![Notat – Google Chrome](https://media.screensteps.com/image_assets/assets/003/208/256/original/850c4c64-7480-414f-b672-e778ac251e63.png)
![My Meetings - Zoom – Google Chrome](https://media.screensteps.com/image_assets/assets/003/208/254/original/42f84093-5dd3-4ef7-8be5-5c77a88d42bc.png)
- Planlagt møde
- Topic: Indtast navn
- When: Indtast dato og tidspunkt
- Duration: Angiv hvor lang tid aktiviteten formodes at vare
- Meeting ID: Vælg Generate Automatically
- Meeting Password: Vælg enten foreslået password eller sæt et nyt
(brug af password er pr. 27. september 2020 et sikkerhedskrav) - Video: Ønskes video aktiveret fra starten for hhv. host og deltagere?
- Audio: Vælg Both
- Meeting Options
- Breakout Room pre-assign: manuel grupperumsoprettelse (hvis aktuelt)
- Record the meeting automatically on the local computer: optag til underviserens egen computer ved start.
- Alternative Hosts: angiv hvis der er mere end én underviser, der skal kunne styre begivenheden
- Afslut planlægningen ved at trykke på ‘Save’
- Kopier URL til aktiviteten:
Tryk på 'Copy the invitation'
Tryk på 'Copy Meeting Invitation'
![Schedule a Meeting - Zoom – Google Chrome](https://media.screensteps.com/image_assets/assets/003/208/248/original/639250c2-748b-4c06-abf2-d347acaa8d2a.png)
![Schedule a Meeting - Zoom – Google Chrome](https://media.screensteps.com/image_assets/assets/003/208/250/original/65e5be61-784e-445a-8527-e24c143ff483.png)
I itslearning kan linket indsættes som et Notat til en plan (se nedenfor).
10. Indtast overskrift
11. Indsæt kopieret URL (brug evt. linkværktøjet til at gøre URLen klikbar)
12. Tryk Gem
![Notat – Google Chrome](https://media.screensteps.com/image_assets/assets/003/208/257/original/75911eed-c1c0-49f4-a615-3ae70d3c6369.png)